Chytáme Tlouště - 1. díl - Pobláznění

Už ani nevím kolik to je let, kdy jsem se poprvé setkal s rybou, která provází celý můj rybářský život. Určitě je to však velmi dlouho, kdy jsem měl tu čest s ní seznámit. Je to ryba s níž se potkávám na svých rybářských výpravách téměř každý den. Jmenuje se jelec tloušť. Pro mnoho rybářů je velmi ceněnou sportovní rybou, která dokáže svým ulovením potěšit srdce i mysl spousty z Vás, sportovních rybářů. Někdo ji bere jako běžný úlovek ryby, jejíž maso je plné kostí a tudíž se s ní nemíní déle zabývat. Ovšem je i početný zástup rybářů, kterým toto nevadí a chudák tloušť už nikdy svou rodnou tůň neuvidí.

Vrátím se ale zpátky k mému prvnímu setkání. Do dnes si ten okamžik pamatuji. Už tenkrát byl asi můj osud zpečetěn. Vlastně můj i tloušťův. Stali se z nás hodně silní a vytrvalí bojovníci. Moje bojovnost spočívá v trpělivosti a nezlomnosti ve snaze tlouště ulovit. To samé tkví z ryby, trpělivě a nezlomně dokáže odolávat mému velkému snažení. Bylo to někdy těsně před začátkem prázdnin, kdy právě všude kolem zrály třešně a já pročesával Tichou Orlici obyčejnou rotačkou. Je to vlastně už trocha nostalgie. Asi by mě dnes dost rozesmálo vidět znovu svoji tehdejší krabičku s nástrahami na přívlač. Bylo v ní vždy dost volného místa. Aspoň jsem neměl problém ve výběru nástrahy.

Rotačka se nestíhala zastavit. Buď letěla vzduchem vstříc novému místu, určitě tomu nejlepšímu, nebo se už vodou vracela pomalým točením kličkou navijáku k špičce starého teleskopu. Na obloze ani mráček, už jsem se viděl odpoledne na plovárně. Rybám se vůbec nechtělo. Čekal jsem záběr štičky nebo okouna, ale nepřišel jediný kontakt s rybí tlamičkou. U protějšího břehu se pořád ukazovaly stíny větších ryb. Dost mě to dráždilo, protože se žádná za mojí nástrahou ani nepodívala. Pomalu mě to přestávalo bavit, když jsem na dalším místě potkal rybáře. Poznal jsem ho, neboť mi ho nedávno kamarád ukazoval z mostu, když zrovna podebíral pěknou rybu. Byl to vyhlášený lovec. Napadlo mě, že bych se mohl na něco zeptat a třeba se něčemu novému přiučit. Snad bude mít náladu. Naštěstí měl. Nejdřív mě ukázal svůj prut. Kvalitou se nijak nelišil od mého, jen byl o kus delší. Na vlasci měl upevněný malý splávek barvy, která se už dávno nedala určit. Kus pod ním háček, ani malý ani velký. Najednou sáhl do košíku a nabral hrst třešní a hodil je nad tůň, u které jsme stáli. A teď se dívej! Další třešni napíchnul na háček. Konečně mi vše došlo. V tu dobu jsem znal tyto metody jen z knížek a nikdy jsem lov na třešni neviděl v přímém přenose. Splávek nahozený na horní okraj tůně ujel sotva metr a už byl pod vodou. Následoval zásek a zdolání ryby. Poprvé jsem viděl velkého tlouště. Do půl metru mu moc nechybělo. To byla nálož pro mladého rybaříka. Hned jsem se ptal, proč mě nezabral na moji rotačku. Lehce se zasmál a vysvětlil mě, že ta moje by křidélkem umlátila asi každou rybu, snad jen ta štika by to vydržela. No tak hrozné to zase nebylo, ale ideál to asi opravdu nebyl. Hned druhý den padly úspory za nákup několika menších rotaček. K vodě spěchal, snad aby mi je nevychytal. Nestalo se tak. Po několika hodech, které tenkrát určitě moc myšlenku neměly, jsem ulovil svého prvního tlouště na přívlač. Nebyl to zrovna obr, ale byl první. Dlouho jsem si rybu prohlížel, a pak se slovy, ať pošle větší, ji pustil. Pustil jsem ji proto, že jsem to předešlý den viděl i u toho rybáře. Tvrdil, že je tak dobrý na zavináče, ale ta práce s nimi nestojí za to. Neměl jsem důvod tomu nevěřit a dělám to tak do dnes. Ten den jsem ulovil ještě tloušťů několik a moje srdce se pro ně nadchnulo. Samozřejmě, že rád chytám i jiné ryby, ale tloušť je ryba, která mě nikdy nepřestala bavit. Určitě se o ní budeme bavit i spolu.

Jelec tloušť je naší poměrně známou a často vyskytují se kaprovitou rybou. Pro mě je fascinující stavba jeho těla. Tělo má oválného profilu se symetricky rozdělenými částmi hlavy trupu i ocasu.  Hlavu zdobí poměrně velká ústa, která dokáží v malém okamžiku pozřít potravu dosti slušných velikostí. Tělo je silné, masivní. Čiší z něj síla a energie. Konec těla je navíc ozdoben silným ocasem. Při záběru se jim umí pěkně zapřít.

Netroufnu si tvrdit, že tlouště najdete na všech typech našich vod, ale daleko od pravdy nebudu. Nejčastěji obývá řeky od konců pstruhových pásem až po ty nejpomalejší spodní úseky. Najdeme ho v přehradních nádržích, kde žije v horních přítokových partiích, ale nedělá mu problém objevovat se po celé nádrži. Velmi často obývá staré ramena řek, do kterých vplouvá v období zvýšených hladin řek při jarních táních nebo přívalových deštích. Nejčastěji se s ním však setkáte na řekách. Jeho výskyt se liší dle ročních období. Jeho pohyb na stanovištích během roku se dá rozdělit na polovinu. Na jaře pří začínajícím se oteplení vody vyjíždí tloušť do mělčích vod. Obývá proudy i tůně pod nimi. Vyhledává úkryty pod převislými břehy a pod přerůstající travou. Zde má největší přístup k potravě. Nám se samozřejmě v takových místech lépe hledá a loví. Při začínajícím ochlazení v podzimních měsících se postupně stěhuje do hlubších a klidnějších partií, kde o něm téměř nevíme. Tolik se neukazuje jako v teplejším období.

Jelec tloušť je pro mě první ryba, kterou už od příchodu k vodě vyhledám. Často se prozradí malým kolečkem na hladině při sběru spadlého hmyzu, někdy zahlédneme pohyb tmavého stínu v tůni. Hned mě to potěší. Vím, že bude zábava. Snad jen dobrá?! Tloušť není vyloženě samotářská ryba. Už od narození se skupinky tloušťů zdržují pospolu. Není jich ve skupině moc, ale samotu určitě nevyhledávají. Ani velké tlouště nenajdete samotné. V tůních se nejčastěji vyskytují tloušti všech velikostí. Na svůj přítomnost většinou upozorní ti malí, kteří stojí při hladině a sbírají padlý hmyz. Občas jsou to právě tito dorostenci, kteří předběhnou své větší kolegy a naši nástrahu atakují jako první. Neznamená to, že u hladiny nespatříme i velkého tlouště. To už pak jeho ulovení nebývá zrovna jednoduché.

Jelec tloušť je pro mě nejen velmi chytrou rybou, ale také obrovským bojovníkem. Jeho záběr bývá velmi prudký. Při sevření nástrahy do svých úst se dokáže na místě zastavit. Tento manévr poznáme ihned ve svých rukou. Prut se nám silně ohne a v momentě kdy tloušť pozná, že byl lapen, tak se rozjede krásný souboj. Tloušť umí o svůj život bojovat s ohromným nasazení a jeho výpady jsou přímo ukázkové. V tento okamžik je pouze na nás, zda ho zdoláme nebo ne. Souboj s tlouštěm, malým nebo velkým je vždy krásný a férový. Při souboji málokdy tloušť vyhledává úkryty pod břehy nebo v padlých kmenech stromů. Většinou se snaží dostat ke dnu. Tím nám to trochu ulehčuje, ale pouze nepatrně.

Způsobů lovů tloušťů je několik. Já preferuji hlavně lov na přívlač a občas si vychutnám lov i na umělou mušku. Určitě je ale vhodné se zmínit o lovu na plavanou a feeder. Je samozřejmě způsobu ulovení ještě víc, ale pro mě nejsou tolik důležité. Jednotlivé způsoby se budou objevovat ve všech dílech mého povídání.

Jelikož se zabývám hlavně přívlačí, tak bude pro mě nejsnazší touto metodou začít. Přívlač je velmi specifickou disciplínou rybářského sportu a dovolím si tvrdit, že v poslední době se díky sílící se aktivitě lovu bez protihrotů i jednou z metod silně etických. Každý má možnost si vyzkoušet, jaké to je lovit bez a nebo s protihroty. Musím vás ubezpečit, pokud jste na to již nepřišli sami, že na množství úlovků to nemá vliv. Spíše naopak. Na cestě rybí tlamkou už není žádný ubrzďují aspekt a háček s vetší lehkostí projede svalovinou tlamy. Při správném a šetrném vylovení není ryba poničená tak, jako při lovu s protihroty. Lehce nástrahu vyjmeme z jakéhokoliv místa zaseknutí a rybu můžeme vrátit zpět do svého živlu bez poškození.  Pro mě je toto první zásadou úspěšného a šetrné způsobu lovu na přívlač.

Při lovu tloušťů je nejvhodnější použití jemného vybavení. Osobně volím pruty s vrcholovou nebo střední akcí v délce 1,8 -3,0m a se zátěží 1-15g. Navijáky není potřeba mít velké. Takové akorát, aby nám vyvážily prut při své délce. Radši volím ale přední brzdu, neboť cívky bývají trochu větší a brzda je jemnější. Převod navijáku je optimální mezi 5,0 -5,5 : 1.

Důležitý je výběr vlasce. Určitě nedoporučuji pletenky a ani fluocarbony. Nemají potřebnou průtažnost. Průměr vlasce používám od 0,08 do 0,14. Výběr síly vlasce je velmi důležitý. Vlastně nám určuje úplně všechno. Záleží na typu vody, kde budeme lovit. Zda budeme lovit ze břehu nebo z vody. Jak dlouhý prut a s jakou akcí budeme používat. Samozřejmě záleží i na předpokládané velikosti lovených ryb a případně na výskytu jiných dravých ryb.

Zatím okrajově se zmíním o nástrahách na lov tloušťů. Vím, že jich je nepřeberné množství. Moji nejmilejší a nejčastěji používanou nástrahou je rotační třpytka. Je mnoho výborných typů a variací, které se dají také upravovat a předělávat k ještě úspěšnějším. S velikostmi začínám na 000 a končím na velikosti č.1. Tu však používám jen velmi málo. Nejvíce lovím s 00 a 0. Dají se nejlépe přizpůsobovat podmínkám a případné chuti lovených ryb. Mám jednu zásadu. Když ryby moc neberou rotačku, tak je přesvědčím woblerem. Typů je opět nepřeberná řada a velikosti začínají kolem jednoho centimetru a končím maximálně na 7 cm. Nejraději ale lovím s velikostmi kolem 3cm. Barevná škála je opět nepřeberná. Každý si většinou najde svůj oblíbený typ a barvu, které nejvíce věří. Stále častěji šahám v situacích, kdy braní je dost sporadické k umělým muškám. Lovím s nimi téměř stejně jako s rotačkou. Nahazuji je za pomocí zátěže před nástrahou nebo v nástraze samotné. Nesmím zapomenout na malé twistery, které v určitých situacích dokáží vytrhnout trn z paty. Velmi málo používám malé plandavky. Nemám k nim takovou důvěru. Ale jsou případy, kdy i na ně dojde. Se všemi nástrahami se postupně setkáme v dalších dílech. Pro mě je při výběru nástrahy hlavně důvěra v ní. Může být tisíc možností výběru, ale vždy musíte už dopředu mít jasnou představu, jakou si první uvážeme jako první.

Veškeré své vybavení musíme přizpůsobit tomu, že jelec tloušť je velmi opatrnou rybou. Ne však úplně vybíravou. Jeho vnímání okolí je přímo úžasné. Dokáže zaznamenat jakýkoliv rušivý element na velkou vzdálenost. Stačí jedna vlnka na hladině, která ho upozorní na blížící se nebezpečí. Nechtěný stín na hladině a na tomto místě se můžeme rozloučit s úspěšným rybolovem. Co z toho nakonec vyplývá? Prostá realita! Úspěšný je pouze ten, kdo jeho chování pochopí. I nejlepší vybavení je nám k ničemu, pokud se k rybám neumíme dostat neslyšně a nástrahu jim vhodně nabídnout. Možná právě proto spousta rybářů od jeho lovu upouští. Nemají tu potřebnou výdrž. A já ji naštěstí měl. To ovšem neznamená, že už mě v současnosti nevyškolí. Vyškolí a mnohokrát. To mi však dává možnost o těchto poznatcích přemýšlet a vyvarovat se případných dalších chyb. A při lovu tloušťů je opravdu potřeba přemýšlet!

Autor: David Maixner (Dam)
www.repre-privlac.cz

captcha

Poslat známému

Aktuální zprávy

15.1.
2018

Akce!! Sleva 20%

Tradiční narozeninová sleva 20%. Letos proběhne od 10. února do 18. února.
24.3.
2015

Novinka 2015 Daiwa EXIST

Nejlepší přívlačový naviják na trhu!!! Již na Českém trhu.